Sunday, February 9, 2014

Walimatul urus

Sesi Nanyian-nyanyian, Muzik dan KugiranNabi s.a.w bersabda: “Akan muncul dari umatku beberapa kaum yang menghalalkan zina, sutera, khamar (minuman keras), dan alat-alat muzik…” (Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 5590)Di dalam Tafsir Ibnu Katsir, Ibnu Mas’oud r.a menjelaskan dengan tegas bahawa muzik dan nyanyian adalah termasuk perkara yang tidak berguna. Untuk perbahasan lebih lanjut berkenaan persoalan muzik dan nyanyi-nyanyian ini, dipersilakan merujuk kitab karya Imam Ibnul Qayyim, bertajuk Ighaatsatul Lahfan atau Syaikh al-Albani, bertajuk Tahriim Alath ath-Tharb, dan kitab syaikh al-Albani ini telah ada terjemahannya.
sumber >>> http://syahirul.com/walimatul-urus-antara-sunnah-dan-adat/
Ya, waktu walimatul urus Cujie memang ada. Siap ada caklempong yang entah mana datangnya. Kenduri kahwin Cujie dulu semuanya orang tua yang mengadakan. Kita tahu nak kahwin je. Masa itu jahil... tak tau kemende bak kata UAI. Orang buat kita nak buat!

Astaghfirullah. 

Hari ini bukan setakat sesi karaoke, muzik dan kugiran lagi. Tapi siap POCO-POCO! Mendengarkan lagu je memang rasa lagu gatal. Yang menari poco-poco bukan main lagi melenggang lenggok melentik meliok. Kita yang dengar ni rasa malunya. Even nak berjalan pun rasa malu habis. 

Bukan setakat perempuan yang berpoco-poco. Lelaki pun duduk ikut sama. Bergelak ketawa bertepuk tampar, bersenda gurau... alangkah hebatnya pandai menari poco-poco. 

Kadang bukan kehendak tuan rumah. Kononnya hidup berjiran... sambil bergotong royong makcik, pakcik dan anak dara sunti merasakan hiburan la segalanya yang dapat menghilangkan penat bekerja. Allahu... Allahu... 

Sedangkan disebelah paginya, acara marhaban... berzanji... memuji-muji Ya Rabb... merindu-rindu pada Nabi kekasih Allah. Berkhatam quran simbol meraikan majlis yang penuh berkat. Tapi sayang... awalnya baik bertukar menjadi majlis seperti di dalam Hard Rock Cafe. Sayangkan...

Marilah sama-sama kita pulang ke pangkal jalan. Mana yang dah terbuat... banyak-banyak istighfar. Keberkatan rumahtangga yang dibina bukan atas dasar betapa gah dan meriahnya walimah tersebut. Banyak lagu-lagu nasyid atau qasidah yang boleh dijadikan halwa telinga. Atau... pasangkan sahaja CD kuliah. Semoga tetamu yang datang rasa tenang... Insyallah. 

No comments: